Follow us
          Directory  Contact   

 onze leden aan het woord

Testimonials

Waarom zijn ze lid geworden?
Je vind deze testimonials in onze FM-Magazine

Annelies De Moor

Annelies De Moor, projectleidercoördinator Renovatie Zuidertoren, Dienst
Logistiek en Financiën
"Objectieve opleidingen over recente sectorevoluties”

Lees verder...

Steven Van Hecke

Deutsche Bank – Service Delivery Manager Belgium and Spain – FM – GRE
"De contacten met facility managers en leveranciers onderhouden”

Lees verder...

Ben Demol

Facilities Analyst – Vlerick Business School
"Zeer gevarieerd aanbod”

Lees verder...

Ferre Verstraete

Facility & safety coordinator Vanden Broele Group
"Enorme stappen gezet dankzij het belfa-netwerk "

Lees verder...

Jos Devan

Facility & security coordinator Commscope
"Een wisselwerking van geven en nemen"

Lees verder...

Nele Steylaerts

Hospitality Coördinator - Argenta Bank en Verzekeringen
"Ik steek ontzettend veel op van de belfa-activiteiten"

Lees verder...

Petra Beylemans

Facility coordinator - Galapagos
"Webinars bieden veel info binnen korte tijdspanne"

Lees verder...

Anne Hoekstra

Facility Coordinator - Alken-Maes NV
"belfa als sparringpartner"

Lees verder...

An-Sofie De Gucht

Teamcoördinator Soft FM/
preventieadviseur North Sea Port

"Mijn rugzak vullen met kennis"

Lees verder...

Vicky Tielemans

Business manager - Compass Group Belgilux nv/sa
"Aanvoelen wat er leeft bij facility managers inzake catering"

Lees verder...

Enza Mirisola

Building Facilities Officer - Befimmo nv
"Een sterke connectie met het vakgebied"

Lees verder...

Tom Verbruggen

Directeur Gebouwen en Logistiek
– De Voorzorg

"Opleidingen als sterke troef"

Lees verder...

Régine Bruyère

Senior Account Manager – AREMIS
"Een bron van inspiratie"

Lees verder...

Kristel Pannekoek

Facility Manager – Liedekerke Wolters Waelbroeck Kirkpatrick
"De fascinatie van variatie en praktijkervaring"

Lees verder...

Kristof Laureys

Commercial Director - Alberts nv
"Proactief leren wat Facility Manager bezig houdt"

Lees verder...

Myriam Bouveroux

Facility Manager - DG Interne Ondersteunende Dienst
"Visie verruimen"

Lees verder...

Dominique Vanderzeypen

Facility Manager bij John Cockerill
"Interessante informatiebron"

Lees verder...

Claude Kouamé

Directeur facility departement bij UCM
"Facility Manager centrale figuur in bedrijf van morgen"

Lees verder...

belfa meets...

In deze rubriek zetten we aan de hand van 6 vragen en antwoorden voortaan maandelijks een fm-collega in de kijker die in het oog springt door zijn of haar vooruitstrevende visie en inzet voor de sector.

Toon Kerkhofs

Coordinator Facility & Fleet Management - DELA
"De werkplek moet de medewerkers een reden geven om naar kantoor te willen komen".
Lees verder...

Lien Vanden Berghe

Facilitair manager - TP Vision
"Binnen de war for talent volop inzetten op hospitality".
Lees verder...

Geoffroy Magnan

Directeur - Liege Airport Business Park
"IT en facility ter ondersteuning van HR"
Lees verder...

Giovanni Novello

Head of Facilities Services - GSK
"Workplace management wordt dé nieuwe FM-uitdaging"
Lees verder...

Annick Teughels

Hospitality, Health & Safety Manager - Moore Belgium
"Vergeet niet om te investeren in de thuiswerkplek"
Lees verder...

René Olthof

Diensthoofd Facilitair Beheer - Karel de Grote Hogeschool
"Het faciliteren van ontmoetingen staat centraal bij KdG" 
Lees verder...

Inge Dierick 

Diensthoofd Facilitaire diensten - Fluvius
"Onze medewerkers vrijheid en vertrouwen geven"
Lees verder...

Loïc Bologne 

Head of Workplace & Procurement - EVS Broadcast Equipment
"Workplace is the new Facility"
Lees verder...

Koen Van Steenwinckel

Directeur Financiën Logistiek - Lokale Politie Antwerpen
"De mens moet nog veel centraler staan in bedrijven" 
Lees verder...

Jan Joos

Director group internal services Proximus
"Ons Campus-concept illustreert de werkplek van de toekomst"
Lees verder...

belfa meets...


Toon Kerkhofs – Coordinator Facility & Fleet Management - DELA

“De werkplek moet de medewerkers een reden geven om naar kantoor te willen komen”
20/06/2023 

DELA is bij het grote publiek bekend voor haar Uitvaartzorgplan, een kapitaalverzekering die dient om de kost van de eigen uitvaart te dekken. Daarnaast is het bedrijf in ons land ook marktleider voor uitvaartverzorging. Vanuit een 70-tal uitvaartcentra, verspreid over heel België, worden nabestaanden van begin tot einde bijgestaan in het uitvaartproces van hun dierbaren. Door de combinatie van het Uitvaartzorgplan en de verschillende uitvaartcentra, profileert DELA zich als dé uitvaartspecialist bij uitstek.

Wat houdt uw functie precies in ?
« Sinds januari 2020 werk ik bij DELA als Coordinator Facility & Fleet Management. Enerzijds heb ik als Fleet Manager het wagenpark, goed voor een 400-tal wagens, in mijn beheer. Dit gaat van het contact met de bestuurders, allerhande bestellingen en onderhandelingen met leasingmaatschappijen en constructeurs, tot het opstellen van een algemene car policy.
Anderzijds ben ik verantwoordelijk voor het facility management, dat momenteel focust op onze twee hoofdkantoren (in Antwerpen en Luik). In deze kantoren sta ik in voor de volledige facilitaire werking: van de aansturing van het onthaal en de schoonmaak, tot de toegangscontrole en de parking policy.
Onze cel Facility & Real Estate wordt momenteel vormgegeven door 5 collega’s: mezelf, een collega die zich toespitst op diverse verbouwingsprojecten binnen ons patrimonium, een collega die de administratieve afhandeling doet en onze twee collega’s aan het onthaal.
Sinds begin dit jaar werken we aan de fundamenten om het facilitair en vastgoedbeheer van het volledige patrimonium te centraliseren.
Hiervoor doen we een beroep op een externe collega die de inventarisatie van onze panden voor haar rekening neemt, alsook de opvolging inzake keuringen en onderhoud. Daarnaast laten we ons enkele dagen per week bijstaan door een externe consultant die het strategische framework mee uittekent en sparringpartner speelt. » 

Hoe zal de toekomst van facility management -en meer bepaald van de werkplek- evolueren ?
 « Bij de inrichting van kantoorruimte moeten we vertrekken van de vraag waarom mensen nog naar kantoor komen, ook wanneer het bedrijf een doorgedreven thuiswerkbeleid heeft. Sommigen komen louter voor overleg of projectwerk, anderen zien we bijna elke dag omdat ze thuis geen goede werkruimte hebben. De ideale kantoorruimte zorgt dat er aan ieders wensen tegemoet wordt gekomen. De tijd van de landschapsburelen is achterhaald. Er moet een variatie aan verschillende soorten werkplekken en -ruimtes aanwezig zijn, om voor iedereen een juiste werkatmosfeer te creëren. Ik zie het kantoor als een ‘hospitality experience’ voor de medewerker. Het moet de werknemers een goed gevoel geven om naar kantoor te komen, de werkplek moet een meerwaarde bieden. ”
 
Welke samenwerking is er binnen DELA tussen Facility Management en de andere afdelingen? ​
« Met een 800-tal medewerkers is DELA België tegelijkertijd een relatief grote maar ook kleine organisatie. Er is een vlakke structuur, met een korte communicatielijn. Zo rapporteer ikzelf rechtstreeks aan de financieel directeur. Wij werken geenszins op een eiland, er is een continue samenwerking tussen de verschillende afdelingen. Als teamlid facility zit je overal een beetje tussen, er is vaak een overlap met bijv. IT en HR, alsook met collega’s uit de business. Het sparren met andere afdelingen maakt de job tegelijk ook heel boeiend.»

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst ?
« Er woedt momenteel een ‘war for talent’, die alleen nog maar zal toenemen. Elke bedrijf heeft baat bij het imago van een attractieve werkgever en facility kan hier zeker haar steentje toe bijdragen door de ‘hospitality experience’ verder uit te breiden. We moeten blijven nadenken over hoe we de kantoorervaring van onze medewerkers zo aangenaam mogelijk kunnen maken. 
Daarnaast zie ik onze rol van facility manager ook verder in de richting van asset management evolueren. Als facility manager binnen een bedrijf beheer je een gigantisch aantal assets. Ook hier zal de technologische evolutie steeds meer haar intrede doen. In onze panden denk ik dan bijvoorbeeld aan het onderhoud van onze gebouwen. De periodiciteit hiervan zal in de toekomst meer en meer via sensoring gebeuren. Als facility manager moeten we onszelf klaarstomen om op een professionele en pragmatische manier met dergelijke vernieuwingen om te gaan. »

Wat is de meerwaarde van belfa ?
« Zelf hecht ik veel belang aan de netwerkmomenten en events van belfa. Netwerken is voor mij heel belangrijk. Door covid heb ik daar in deze job lange tijd de kans niet toe gekregen, maar ik neem graag de tijd om collega’s en leveranciers te leren kennen. Ik ben benieuwd naar de uitdagingen die hun pad kruisen en hoe leveranciers daarop inspelen. Ik laat me met plezier inspireren door de verhalen en ervaringen van collega-facility managers.
Ook het forum dat wordt geboden voor opleidingen is een meerwaarde. De opleidingen die aangeboden worden, zijn vakspecifiek en bieden daardoor altijd een toegevoegde waarde. Dat we er dankzij het forum niet zelf actief naar op zoek hoeven gaan, is ook mooi meegenomen.»

Welke ultieme tip hebt u voor uw FM-collega’s ?
« Ik val nu in herhaling, maar voldoende netwerken is mijn ultieme tip. Binnen onze vakvereniging doen we al veel, maar soms netwerken we nog té weinig. Uiteindelijk zijn we als facility managers allemaal rond hetzelfde bezig. Het heeft geen nut om het warm water opnieuw uit te vinden. 
Gezien er binnen eenzelfde bedrijf doorgaans weinig mensen met kennis van of interesse in facility management aanwezig zijn, biedt belfa een medium aan waar gelijkgezinden elkaars klankbord kunnen zijn. »


Terug naar belfa meets...


Lien Vanden Berge – Facilitair manager - TP Vision

“Binnen de war for talent volop inzetten op hospitality”
13/02/2023 

Ze noemt zichzelf het ‘Zwitserland’ van het bedrijf en werkt binnen haar functie nauw samen met HR en IT. Maak kennis met Lien Vanden Berge, afgestudeerd aan de toenmalige Kaho Sint-Lieven (facility management) en reeds tien jaar actief in de facilitaire wereld. Momenteel werkt ze reeds drie jaar bij TP Vision Belgium, dat deel uitmaakt van TPV Technology Limited, een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van monitoren en tv’s onder de merknaam Philips. Binnen het R&D-center, dat gevestigd is in het Gentse Technologiepark, is Lien als facilitair manager verantwoordelijk voor de huisvesting en facilitaire ondersteuning van de 75 eigen medewerkers en 17 huurders.

Wat houdt je functie precies in?
Lien: “TP Vision is actief in de ontwikkeling, productie en marketing van tv-toestellen en audioproducten van het merk Philips. Globaal gezien stellen we wereldwijd circa 2.000 medewerkers tewerk. Het hoofdkantoor van 2.000 m² situeert zich in Amsterdam. We beschikken er over 6 verdiepingen, waarvan er door de reorganisatie in 2018 drie legen kwamen te staan. Het R&D-center, dat 2.500 m² groot is en 75 medewerkers telt, verhuisde in 2016 na een reorganisatie. Hierbij werd beslist om de tv’s niet meer in België maar in Polen te produceren en de R&D-afdeling van Brugge naar het Gentse Technologiepark te verhuizen. We beschikken er over zes verdiepingen, waarvan er door de reorganisatie in 2018 drie legen kwamen te staan. Omdat we niet onder het huurcontract uit konden beslisten we om een businesscenter in te richten voor technologiebedrijven die binnen de filosofie van de UGent passen, met de bedoeling om kruisbestuivingen tot stand te brengen. Een verdiep is ongeveer 1.160 m² groot. Momenteel zijn er 17 huurders waarvoor ik de facilitaire ondersteuning verzorg. Afhankelijk van het bedrijf huren zij van 50 m² tot 300 m². Daarnaast faciliteer ik ook projecten voor de eigen medewerkers, zoals herinrichtingen. Ik werk hierbij nauw samen met mijn collega in Amsterdam, een logistieke magazijnmedewerker, een collega die het office management verzorgt en het HR en IT-departement (zie verder, nvdr).”

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren?
Lien: “Er is momenteel veel te doen rond het hybride werken, maar voor onze R&D-afdeling is dit niet evident. Ik herinner mij nog de televisies die tijdens de lockdowns in de woonkamer van onze collega’s stonden (lacht). De meeste collega’s van R&D komen nu drie à vier dagen terug naar kantoor. Wat de andere functies betreft hebben we reeds van voor corona een soepel thuiswerkbeleid, waarbij we vooral naar kantoor komen om te ontmoeten en informeel te vergaderen. Bij ons is het mogelijk om drie à vier dagen thuis te werken. Ik vind het, zeker binnen de war for talent, belangrijk om volop in te zetten op hospitality. Het moet interessant en tof zijn om voor een bedrijf te werken en om er langs te komen. Het maakt bijvoorbeeld al een heel verschil als ik zeg dat ik werk voor TP Vison of voor Philips, waarmee men zich veel meer kan identificeren. Wij zetten volop in op activity based werken en duurzaamheid, zeker gezien het hoge stroomverbruik van ons datacenter. We worden ook gepusht vanuit het project Campus Ardoyen. Stad Gent beoogt hiermee samen met de partners Agentschap Wegen en Verkeer, Universiteit Gent, De Lijn en VZW Ardoyen een integrale en duurzame ontwikkeling en ontsluiting van de site. Ik denk bijvoorbeeld aan de modal split. Die vormt een uitdaging gezien veel collega’s komen van West-Vlaanderen komen en de wagen verkiezen omdat er geen vlotte verbinding is met het openbaar vervoer. Onze HR-manager speelt een voortrekkersrol in de modal split. Vanuit mijn rol faciliteer ik en denk ik hierin mee.”

Welke samenwerking is er bij jullie tussen facility management en de andere afdelingen?
Lien: “Wij hebben een vrij horizontale structuur, waarbij ik samenzit met HR en IT. In Gent is onze site manager ook onze HR-manager. Ik noem mijzelf graag het ‘Zwitserland’ van het bedrijf omdat ik met iedereen moet bemiddelen en overeenkomen. Wekelijkse korte meetings met de diverse diensten zijn voor mij zeer belangrijk om te weten wat er leeft. Daarnaast ben ik vanuit mijn nauwe samenwerking met HR en IT ook de vertrouwenspersoon.”

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst?
Lien: “De facility manager van de toekomst is een spilfiguur die ook voor een goede samenwerking zorgt tussen FM, HR, IT en Finance. Het is de facility manager die deze departementen bij elkaar kan brengen om een nog betere beleving en service tot stand te brengen.”

Wat is de meerwaarde van belfa?
Lien: “De vele netwerkmogelijkheden die zij aanbieden. Ik vind het bovendien heel leuk om vroegere medestudenten terug te zien en te horen waarmee zij bezig zijn. Onlangs ben ik naar een interessante infosessie geweest over de vernieuwingen binnen het AREI. Naar de toekomst ben ik vooral geïnteresseerd in activiteiten rond duurzaamheid, optimalisatie en het interpreteren van data.”

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s?
Lien: “Leg als spilfiguur binnen het bedrijf je oor te luister bij de diverse departementen zodat je de nodige informatie binnenkrijgt om optimaal in te zetten op hospitality en het aanpassen van de werkplek naargelang de noden.”

Lien Vanden Berge : “De facility manager van de toekomst is een spilfiguur die ook voor een goede samenwerking zorgt tussen FM, HR, IT en Finance.”

Terug naar belfa meets...


Geoffroy Magnan – Directeur - Liege Airport Business Park

“IT en facility ter ondersteuning van HR”
19/10/2022 

De immobiliëntak van Liege Airport is actief op en rond de luchthavensite. Opslagruimte creëren, bedrijfsterreinen op de markt brengen, kantoren bouwen voor verhuur… het zijn de voornaamste dagelijkse bezigheden van dit bedrijf. Geoffroy Magnan, bouwkundig architect van opleiding, staat sinds 4 jaar aan het hoofd van het Liege Airport Business Park.

Wat houdt je functie precies in ?
«Als directeur ben ik verantwoordelijk voor alle vastgoedactiviteiten op de luchthaven. Met ons team –bestaande uit project managers, property managers en facility managers- staan wij in voor asset management en projectontwikkeling. Wij bewaken niet alleen de bouw en de opvolging van projecten, maar we zijn ook verantwoordelijk voor de commerciële strategie en de inrichting voor onze huurders. Ten slotte maken ook het vastgoed- en facility management deel uit van ons takenpakket.»

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren ?
«In tegenstelling tot veel facility managers die intern voor hun eigen bedrijf werken, fungeren wij eerder als ontwikkelaar en beheerder van een immobiliënpark. Wij houden ons voornamelijk bezig met facility management voor externe klanten. 
Naar mijn mening moet het aanbod naar de klanten toe, veel flexibeler worden. Als gevolg van de lockdown, zijn werknemers gewoon geraakt aan een grote verscheidenheid aan werkruimtes. Ze zijn tot de vaststelling gekomen dat er ook anders kan worden gewerkt. Thuiswerk is een opportuniteit, vooral voor het soort werk dat veel concentratie en zo weinig mogelijk onderbreking vergt. Het werken op kantoor moet zich aanpassen aan de nieuwe realiteit en moet vooral de voordelen belichten van een verplaatsing naar het bedrijf, zoals ontmoeting en interactie. Het verlangen naar het ‘home @work gevoel’ dat zijn intrede heeft gedaan, mag ook zeker niet uit het oog worden verloren. 
Wij merken een terugkerende vraag naar meer service en flexibiliteit bij de ingebruikname van werkruimtes.»

Welke samenwerking is er bij jullie tussen facility management en de andere afdelingen ?
«Persoonlijk zou ik HR helemaal bovenaan de piramide plaatsen. Deze afdeling zal aan belang blijven winnen. IT en Facility nemen voor mij meer een ondersteunende rol op zich bij HR-initiatieven. Ze moeten paraat staan om mee rekruteringscampagnes uit te rollen, om talent aan te trekken en erover te waken dat de mensen zich goed voelen op de werkvloer. Het welzijn van de werknemers steunt op een beleid dat zowel mensen als diversiteit respecteert. Daarom zie ik IT en Facility ter ondersteuning van HR.»

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst ?
«In de toekomst zal het nóg belangrijker worden om met de klanten rond de tafel te gaan zitten, om hun behoeften en processen te begrijpen, zicht te krijgen op hoe facility hen kan helpen om beter te functioneren. 
De facility manager zal de noden moeten analyseren en begrijpen, om die dan om te zetten in een oplossing die het fysieke en het digitale combineert. 
‘Frictionless service’ leveren, dat is de nieuwe uitdaging voor de facility manager.»

Wat is de meerwaarde van belfa ?
«Voor mij gaat het om het creëren van verbinding. Relaties tussen verschillende praktijken, tussen verschillende bedrijven en je openstellen voor andere manieren van werken. 
De bezoeken zijn in het bijzonder interessant omdat ze de gelegenheid bij uitstek vormen om even los te komen van de eigen dagdagelijkse praktijk. Ze stimuleren ons om onszelf uit te dagen in ons eigen beleid.»

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s ?
«Ik zou iedereen aanraden om nieuwsgierig te blijven en een open geest te houden. Grijp elke gelegenheid aan om mensen te ontmoeten met een andere ondernemersgeest of een andere werkwijze.»

Terug naar belfa meets...


Giovanni Novello – Head of Facilities Services - GSK

“Workplace management wordt dé nieuwe FM-uitdaging”
09/03/2022

GSK, de belangrijkste werkgever in de farmaceutische industrie in België, is actief in drie domeinen: vaccins, geneesmiddelen en consumentengezondheidsproducten. Het bedrijf stelt momenteel meer dan 9.000 personeelsleden te werk, verdeeld over de drie vestigingen in Waver, Rixensart en Gembloux. Giovanni Novello is sinds 2014 Head of Facilities Services van deze aantrekkelijke en moderne werkgever, die in België in de top 10 van privébedrijven prijkt.

Wat houdt je functie precies in ?
«Samen met onze externe partners, ben ik met mijn team verantwoordelijk voor de facilitaire dienstverlening aan het personeel van onze drie Belgische vestigingen.

Dit gaat van het beheer van de Soft Services (de catering, vending, shops, audiovisuele media, onze fitness, reprografie, …), over de Workplace (space en move management), tot de Housekeeping (schoonmaak en onderhoud van de groenvoorzieningen). Daarnaast staan wij ook in voor het Waste Management (afvalbeheer en duurzaamheidsprogramma’s), de mobiliteit en de coördinatie van events en bezoeken op onze Belgische sites.

Om dit alles in goede banen te leiden, wordt ons team -bestaande uit een 20-tal werknemers- bijgestaan door meer dan driehonderd extra krachten bij onze leveranciers. Onze deliverydiensten, zoals onze restaurants, worden toevertrouwd aan gespecialiseerde partners.

Onze vestigingen zijn vergelijkbaar met kleine steden. Voor de coronacrisis en het telewerk, maakten dagelijks meer dan 10.000 mensen, inclusief externe bezoekers, gebruik van ons dienstverleningspakket.»

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren ?
«De coronacrisis vormde in de eerste plaats een disruptieve factor waaraan we het hoofd moesten bieden. Plotsklaps dienden we een resem maatregelen te introduceren om de verspreiding van het virus binnen ons bedrijf tegen te gaan (social distancing, aangepaste signalisatie, verdeling van ontsmettingsgel en mondmaskers …).

Maar terzelfdertijd zijn door de pandemie bepaalde tendensen in een stroomversnelling terechtgekomen, in het bijzonder wat de werkplek betreft. Hybride werken heeft haar definitieve ingang gevonden in ons bedrijfsleven. De werkplek maakt ingrijpende veranderingen door. In bedrijfsstructuren zoals die van ons, was hybride werken tot enkele jaren geleden eerder een zeldzaamheid. Het is nu aan ons om het hybride werken een structurele plaats te geven en te omkaderen binnen de bedrijfscultuur. Dit is noodzakelijk om ook op lange termijn een aantrekkelijke en moderne werkgever te blijven.»

Welke samenwerking is er bij jullie tussen facility management en de andere afdelingen ?
«Binnen GSK werken de verschillende ondersteunende diensten (EHS, HR, IT, Finance …) regelmatig samen. Dit is essentieel voor zowel het beheer van serviceprojecten als voor de dagdagelijkse operationele activiteiten. Facility Management staat in nauw contact met de overige departementen. Ook onze partners worden betrokken in de structurele werkvergaderingen, met hen organiseren we periodieke meetings. In een bedrijf als het onze, kan een beslissing nooit van één enkele afdeling afhangen. Een project dat getrokken wordt door Facility Management, kan nooit gerealiseerd worden zonder de medewerking en steun van verschillende andere afdelingen.»

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst ?
«Workplace management wordt dé nieuwe uitdaging van de facility manager. De werkruimtes moeten mee-evolueren met de noden van het personeel. Er zullen zich twee grote groepen werknemers aftekenen. Enerzijds de ‘sedentaire werknemers’ die, omwille van hun functie of takenpakket, continu op de werkvloer terug te vinden zijn. Anderzijds heb je de groep ‘nomaden’, die naast het telewerk ook enkele dagen per week op het bedrijf komen werken. De behoeften van beide groepen verschillen. De sedentaire groep heeft vooral nood aan individuele bureelruimte, terwijl de nomaden dan weer een werkplek verkiezen waar ze kunnen samenwerken als ze naar kantoor komen. Om efficiënt samen te werken, is een aangepaste werkplek en infrastructuur vereist. Het sociale contact met de collega’s blijft een belangrijke factor om op kantoor te komen werken.
Het is aan de facility manager om deze veranderingen in goede banen te leiden, zodat elke werknemer voldoende flexibiliteit krijgt, zowel op het vlak van telewerk als op kantoor zelf.»

Wat is de meerwaarde van belfa ?
«Het bestaan van een beroepsvereniging zoals belfa is een onmiskenbare troef, zowel op het gebied van netwerken als wat de toegang tot informatie en opleiding betreft. belfa fungeert als platform voor de FM-gemeenschap in België. Het werk van deze vereniging draagt in grote mate bij tot de erkenning en zichtbaarheid van ons beroep.»

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s ?
«Ik heb niet direct een gouden tip voor hen. Mijn FM-collega’s zijn heel gedreven én bedreven in hun job. Wel wil ik nogmaals het belang onderstrepen van good practices uitwisselen en benchmarken met elkaar. We worden allemaal met dezelfde situaties en uitdagingen geconfronteerd die we het hoofd moeten bieden. We zijn collega’s, geen concurrenten.»

Terug naar belfa meets...


Annick Teughels - Hospitality, Health & Safety Manager - Moore Belgium

“Vergeet niet om te investeren in de thuiswerkplek”
15-02-2022 

Annick Teughels startte 3,5 geleden als Hospitality & Facility Manager bij accounting- en consultingbedrijf Moore, dat momenteel 850 medewerkers en 27 kantoren telt. Op een jaar tijd verdubbelde het personeelsbestand. Een dagelijkse challenge.

Wat houdt je functie precies in?

Annick Teughels: “Tot voor kort was ik verantwoordelijk voor hospitality en facility. Ik volgde een opleiding tot preventieadviseur niveau 3 en was ook vertrouwenspersoon. Dit alles was door de sterke groei van ons personeelsbestand niet meer haalbaar voor één persoon. Mijn nieuwe collega behartigt nu een stuk van mijn facilitaire functie. Ik denk onder meer aan de onderhandeling van de huurcontracten. Op die manier kan ik meer focussen op veiligheid, preventie, ergonomie, inrichting, cleaning, onderhoud en energiecontracten. Hierdoor krijg ik bijvoorbeeld meer ruimte om het luik brandpreventie uit te bouwen.”

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren?

“We zullen meer en meer plaatsonafhankelijk werken. Bij Moore kunnen we drie dagen per week thuiswerken, voorheen was dit twee. Er bestaan eigenlijk drie werkplekken: kantoor, thuis en remote werken. De grootste uitdaging voor de facility manager is dat medewerkers op die drie werkplekken veilig kunnen werken. Op kantoor wordt daar veel rekening mee gehouden, maar thuis wordt dat soms vergeten. Wij speelden daar verleden jaar reeds op in. We stelden thuis tijdelijk een klavier en tweede scherm ter beschikking en als permanente oplossing boden we bijvoorbeeld het meubilair van ons voormalig kantoor in Brussel aan zeer democratisch prijzen aan de medewerkers aan. Daarbovenop moet er ook nagedacht worden over veiligheid in de zin van ‘Wat als men tijdens het thuiswerken een ongeval heeft?’.

Moore zet nog steeds in op ruime kantoren. Annick Teughels: “We vinden dat het kantoor een meerwaarde moet bieden. Het moet nog steeds een plaats zijn waar iedereen de juiste plek vindt. We voorzien daarom enerzijds meer focusboots en anderzijds meer ruimte om te connecteren, samen een koffie te drinken of specifieke projectruimtes die creatieve productiviteit bevorderen. Deze beweging is door de pandemie in een stroomversnelling gekomen.”

Welke samenwerking is er bij jullie tussen facility management en de andere afdelingen?

“We organiseren om de twee weken statusmeetings met IT en HR over dagelijkse zaken omtrent wellbeing, facility en IT. Alle documenten van deze bijeenkomsten zijn in Teams voor iedereen beschikbaar. Met het oog op grotere projecten worden er werkgroepen opgericht, bijvoorbeeld inzake de verhuis naar ons nieuw kantoor in Gent. Samenwerking is absoluut cruciaal, want samen met deze andere afdelingen staan we in voor het ontzorgen van al onze collega’s.”

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst?

“De facility manager moet ervoor zorgen dat mensen optimaal en met plezier hun dagtaak kunnen uitvoeren, en bijvoorbeeld ook thuis veilig kunnen werken. Daarnaast dient de facility manager er mee over te waken dat de juiste work-life balance bewaard wordt. Die grens vervaagt namelijk bij telewerken. Daarom organiseren we ook heel veel acties die inzetten op beweging, integreerden we elektrisch verstelbare zit-sta bureaus (die trouwens bijzonder populair zijn) tot zelfs een PlayStation 5 om even de zinnen te verzetten.”

Wat is de meerwaarde van belfa?

“Ik vind de opleidingen zeer interessant en goed georganiseerd. Ik kijk uit naar de rondetafel over hybride werken. Dankzij belfa kunnen we kennis delen met collega’s. Ook in het vakblad FM-Magazine vind ik steeds inspiratie.”

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s?

“Facility managers moeten goed kunnen luisteren, bereikbaar en zichtbaar zijn. Dat is momenteel een valkuil. Zorgen en ontzorgen is belangrijk binnen Moore. Facility is tevens een beetje een PR-functie. Inzake onboarding organiseren wij bijvoorbeeld een rondleiding, fysieke introductiedag en ondersteuning via meters en peters. Nieuwe zaken worden nu vaak noodgedwongen via webinars en videocalls door de directie gecommuniceerd. Omdat onze nieuwjaarsreceptie niet kon plaatsvinden, lanceerden we in januari de Moore Radio. Men kon nummers insturen en Ann Van Elsen ontving in onze eigen Antwerpse studio allerlei gasten. Een initiatief dat bijzonder gesmaakt werd. Op die manier konden we de connectie bewaren.”

Terug naar belfa meets...


René Olthof - diensthoofd Facilitair Beheer - Karel de Grote Hogeschool

“Het faciliteren van ontmoetingen staat centraal bij KdG”
26-10-2021  

De Karel de Grote Hogeschool (KdG) biedt aan meer dan 13.000 studenten en 1.400 medewerkers een pure, warme en dynamische leer-en werkplekomgeving. Momenteel telt KdG zeven campussen, verdeeld over Antwerpen. Een gesprek met René Olthof, diensthoofd Facilitair Beheer.

Wat houdt je functie precies in?

René Olthof: “Ik ben als diensthoofd Facilitair Beheer verantwoordelijk voor het gebouwonderhoud en de facilitaire dienstverlening van de zeven campussen van KdG, verspreid over Antwerpen. In totaal beheren we met onze dienst circa 90.000 m² campusoppervlakte. Ons team bestaat uit tal van medewerkers, waaronder beleidsmedewerkers en experten op het gebied van gebouwonderhoud, technisch onderhoud en facilitaire dienstverlening. Elk gebouw heeft een facilitair campusbeheerder, die instaat voor het dagelijks reilen en zeilen. Daarnaast is er een uitgebreide interne operationele ploeg, bestaande uit schoonmaakmedewerkers, conciërges, werkmannen, facilitaire medewerkers, een koerier, enzoverder. Tegelijkertijd doen we beroep op heel wat externe leveranciers voor onze dienstverlening.”

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren?

“De coronapandemie vormde het afgelopen jaar een heuse uitdaging. We hebben dit ervaren als een enorme verandering binnen onze werkomgeving en de organisatie van het onderwijs. Van de ene op de andere dag moesten we ons op een andere manier organiseren. We waren echter goed voorbereid op het vlak van thuiswerken. Naar studenten toe was dit van een heel andere orde, met de invoering van het digitaal onderwijs en online examineren bijvoorbeeld. Snelheid en ondersteuning van studenten, via onder meer een examen-helpdesk, waren cruciaal.

Corona heeft de rol van kantoren veranderd, in die zin dat het hybride werken ingeburgerd is geraakt, met het kantoor als ontmoetingsplaats. Ook onze campussen vormen in se een ontmoetingsplek. De fysieke leeromgeving zal altijd blijven bestaan om het studenteleven te faciliteren. Parallel zetten we echter ook grote stappen naar de virtuele leeromgeving. De combinatie van die twee werelden is de toekomst voor onze campussen.”

Welke samenwerking is er bij jullie tussen facility management en de andere afdelingen?

“Waar ik voorheen merkte dat die afdelingen nogal gescheiden van elkaar opereerden, zie ik nu dat de samenwerking tussen HR, IT, preventie, communicatie en andere ondersteunende afdelingen actief wordt opgezocht. Het faciliteren van een werk- en leeromgeving is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van onze facilitaire dienst. De visie van de diverse diensten is aan de basis dezelfde: de behoefte van de eindgebruiker staat centraal. Het is daarom belangrijk om FM te benaderen vanuit de driehoek FM, HR en IT, met een juiste ondersteuning vanuit communicatie en preventie. Die samenwerking kan echt het verschil maken en van strategische waarde zijn naar het management.”

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst?

“De rol van de facility manager evolueert mee met de huidige ontwikkelingen. Zo komt de focus meer te liggen op het creëren van een omgeving die aansluit bij de persoonlijke behoeften van de eindgebruikers en het samenbrengen van mensen in een gebouw. Ontmoetingsruimtes, restaurants en andere zones staan allemaal in dienst van het ondersteunen van die ontmoetingen. Wat KdG betreft is het geen evidentie om die veranderingen door te trekken binnen de bestaande infrastructuur, ook gezien de budgetten die daarmee samenhangen. Niettegenstaande zijn onze meest recente campussen al in sterke mate ingericht in functie van ontmoeten. We ontwikkelen momenteel de nieuwe Campus Meir, ter vervanging van Campus Groenplaats. In het ontwerp houden we optimaal rekening met de verschillende werkvormen, wat zich voor medewerkers onder meer vertaalt in activity based working. Met het oog op kruisbestuivingen is er ook veel aandacht voor ontmoetingen tussen medewerkers, studenten, externe bedrijven en bezoekers.”

Wat is de meerwaarde van belfa?

“Tot 2015 was ik werkzaam bij een netbeheerder in Nederland. Op het moment dat ik in België kwam werken heb ik mij direct vervoegd bij het netwerk van belfa en heb ik op diverse momenten een bezoek gebracht aan congressen en netwerkactiviteiten. Deze activiteiten hebben er toe bijgedragen dat ik binnen mijn professie een waardevol netwerk heb uitgebouwd.”

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s?

“Leg contacten en bouw een kwalitatief netwerk uit, zowel binnen als buiten jouw organisatie. Zoek actief samenwerkingen op. Ik ben ervan overtuigd dat dit zijn vruchten afwerpt. Leg je oor te luister bij de eindgebruikers van de facilitaire dienstverlening. Ik zie nog veel te vaak dat een beleid wordt uitgetekend en tot uitvoering wordt gebracht zonder actieve betrokkenheid van de eindgebruikers. Hierdoor stemt de uitkomst niet altijd overeen met hun verwachtingen. Probeer te achterhalen waar de behoeftes liggen, zowel op operationeel als op strategisch niveau. Pas daar vervolgens de dienstverlening op aan. Communicatie is tot slot onmisbaar en de sleutel tot succes. Zorg ervoor dat de communicatie zowel online als offline op punt staat en klantgericht is. Laat je daarin bijstaan door de communicatiedienst.”

Terug naar belfa meets...


Inge Dierick – Diensthoofd Facilitaire diensten - Fluvius

“Onze medewerkers vrijheid en vertrouwen geven”
24-09-2021 

Fluvius kreeg begin dit jaar het Great Place to Work-label. Vertrouwen en samenwerking staan centraal in het bedrijf. Dat uit zich onder meer in de aanpak op het vlak van telewerken, die door de coronacrisis in een stroomversnelling kwam. Fluvius speelt echter niet alleen in op thuiswerken. Er wordt ook grondig nagedacht over de kantoorwerkplek. Een gesprek met Inge Dierick, diensthoofd Facilitaire diensten - Supply Chain bij Fluvius. Inge Dierick studeerde af als industrieel ingenieur Bouwkunde en is sinds 2012 in dienst bij Fluvius.

Wat houdt je functie precies in?

“Facilitair beheer behoort tot de directie Supply Chain. De afdeling omvat de diensten Huisvestingsplan & patrimonium, Voertuigen, Huisvestingsprojecten & bouwkunde en Facilitaire Diensten - Supply Chain. Wij staan in voor de exploitatie van alle Fluvius-gebouwen. Dit houdt onder andere het onderhoud, de fysieke beveiliging, cleaning en catering in. De Fluvius-gebouwen omvatten vier campussen waar de ondersteunende diensten werken, twaalf regiokantoren van waaruit de activiteiten van onze eigen techniekers en aannemers worden aangestuurd, de logistieke ophaalpunten en de klantenkantoren.”

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren?

“De toekomstige werkplek dient afgestemd te zijn op verschillende generaties en het feit dat we alsmaar langer moeten werken. Het is heel belangrijk dat we de omstandigheden creëren waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. Op 1 september gingen we van start met ons nieuw telewerkbeleid. Medewerkers komen minstens één dag per week naar kantoor. Of ze de andere vier dagen al of niet thuis of op kantoor werken wordt beslist in samenspraak met het team. Hiervoor maakt elke leidinggevende met zijn team een teamcharter op. We zijn momenteel bezig met de herinrichting van onze campus in Melle, op basis van een eerdere testfase. Er zijn geen vaste werkplekken meer. De flexibele werkplaatsen zijn gericht op de activiteit. Het kantoor zal in de toekomst eerder een ontmoetingsplek worden met interactieve vergadermogelijkheden. Er zal echter plaats blijven voor wie thuis geen geschikte werkplek heeft. We willen onze medewerkers de vrijheid geven. Het idee alleen al geeft hen een goed gevoel. We voorzien een telewerkpakket om thuiswerken zo goed mogelijk te ondersteunen. Ondertussen beschikken we ook over een eerste hybride classroom voor het volgen van opleidingen.”

Welke samenwerking is er bij jullie tussen facility management en de andere afdelingen?

“Er is veel samenwerking, interactie en communicatie tussen de verschillende afdelingen. Zo is er intensief overleg met HR, die het beleid bepaalt voor het nieuwe werken, en IT.”

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst?

“Een grote uitdaging is om de facilitaire diensten af te stemmen op de toekomstige aanwezigheid van de medewerkers. Fluvius telt 3.500 kantoormedewerkers. In het ene gebouw zien we een hogere bezettingsgraad dan in het andere. We moeten ons dan ook afvragen hoe we best omgaan met de huidige gebouwen en wat hun rol is. Alle diensten zijn aan een evaluatie toe om verder te kunnen optimaliseren. We willen daarenboven maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik denk aan de vergroening van het wagenpark, de plaatsing van nieuwe laadpalen en het ambitieniveau wat betreft duurzaamheid bij de renovatie of het ontwerp van kantoren. We werken ook sterk op het thema gedeeld leiderschap, met vertrouwen en samenwerking als speerpunten. In onze strategie staat niet alleen de klant, maar ook de medewerker centraal. Via spocs en specs, een centrale sharepoint site en ticketing systeem trachten we het de medewerker zo eenvoudig mogelijk te maken om een antwoord te vinden op zijn vraag of een melding te doen van bijvoorbeeld een defect.”

Wat is de meerwaarde van belfa?

“Dankzij belfa komen we in contact met collega’s, inspireren we elkaar en kunnen we netwerken. Dit via interessante seminaries en evenementen. Zo staat de FM Day, op 26 november, reeds genoteerd in mijn agenda.” 

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s?

“Probeer het operationele te onderscheiden van het beleid. Het is belangrijk om jezelf niet te verliezen in de hectiek van de dag en voldoende ruimte te maken om strategisch te denken. Verandering vraagt tijd en voorbereiding.”

Terug naar belfa meets...


Loïc Bologne – Head of Workplace & Procurement - EVS Broadcast Equipment

“Workplace is the new Facility”
10-06-2021

Wat houdt je functie precies in?

“EVS Broadcast Equipment, dat technologische oplossingen levert aan de broadcast- en live-sector, is wereldwijd vertegenwoordigd, met kantoren in Europa, Azië, de Verenigde Staten, enz. Onze onderneming telt bijna 600 medewerkers.

Als Head of Workplace & Procurement heb ik het genoegen erg gepassioneerde teams te mogen aansturen. Mijn afdeling, Workplace & Procurement, bestaat uit drie teams: Facility, IT en Procurement.
Het Facility-team coördineert Hard Services (Onderhoud & Gebouwen) en Soft Services (services met betrekking tot gebruikers), alsook projecten (inrichting, verhuis, enz.) en Real Estate.

Het IT-team bemant de Infrastructure- en Service Desk-afdelingen, die de verschillende teamleden ondersteunen. En het Procurement-team houdt zich bezig met alle aankopen, zowel direct (voor de productie) als indirect (services, uitrusting, consultancy, licenties, enz.).”

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren?

“De term ‘Facility’ zal langzaam maar zeker verdwijnen ten voordele van de term ‘Workplace’, die Facility & IT omvat. Die wijziging is het gevolg van de constante evolutie van de werkplek en nodigt de verschillende ondersteunende diensten uit om nog nauwer samen te werken.

De ‘reden om naar kantoor te komen’ is drastisch veranderd. Vandaag de dag zoeken collega’s vooral plaatsen om te brainstormen, creatief te zijn, informele gesprekken te voeren en het welzijn te bevorderen. 

De Covid-periode heeft bewezen dat veel personeelsleden technisch gezien niet op kantoor hoeven te zijn. Voor andere functies (onderhoud, productie, magazijn, enz.) ligt dat uiteraard anders. De grote uitdagingen van de Workplace Manager bestaan erin om met behulp van aangepaste gebouwen en systemen een soort van eenheid te creëren tussen fysiek en virtueel aanwezige collega’s. Bovendien zullen de services aan personen moeten worden aangepast. We zullen hen een ergonomische werkplek met een snelle en beveiligde internetverbinding moeten bieden, waar ze zich ook bevinden.

Tot slot zullen we het gebruik van onze gebouwen moeten aanpassen om ze aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk te houden. We moeten nieuwe behoeften in kaart blijven brengen en onze collega’s blijven ondersteunen.”

Welke samenwerking is er bij jullie tussen facility management en de andere afdelingen?

“Het spreekt voor zich dat Workplace met alle afdelingen in contact staat. Toch zijn bepaalde relaties sterker dan andere om de werknemers een kwalitatieve ondersteuning te verzekeren. Ik denk met name aan de IT- en HR-afdelingen. De uitdagingen op menselijk vlak en op het gebied van connectiviteit en uitrusting maken dat deze afdelingen permanent op één lijn moeten zitten. Doorgaans zal HR een verandering inleiden en dient Workplace ze te implementeren.

Ook de contacten met Finance zijn cruciaal. We merken namelijk een evolutie in de verwachtingen van de financiële afdeling. In het verleden moesten gebouwen vooral zo weinig mogelijk kosten (bv. door de gebruikte ruimte te beperken). Vandaag legt men de nadruk op het huurrendement van gebouwen, door bepaalde ruimtes te delen of bepaalde uitrusting ter beschikking te stellen (bv. een grote maar weinig gebruikte vergaderzaal, laadpalen voor elektrische voertuigen, enz.).”

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst?

“Ik denk niet dat er een Workplace Manager van de toekomst bestaat. Het beroep evolueert namelijk dagelijks, en dat is ook het aangename eraan.

Maar aangezien de dagelijkse aanwezigheid op het werk niet meer ‘verplicht’ is – een troef in de 'war for talent' – bestaat onze rol er voornamelijk in om aantrekkelijke gebouwen en een zo aangenaam mogelijke gebruikerservaring (collega’s, klanten, bezoekers, enz.) te creëren.

De Workplace Manager zal ook steeds meer betrokken worden bij de CSR-activiteiten van ondernemingen. Daarbij vinden alsmaar meer principes uit de hotelsector ingang. Ik ben dan ook van mening dat we daar aandacht aan moeten besteden, terwijl we tegelijk kijken naar onze behoeften, en niet naar de trends.”

Wat is de meerwaarde van belfa?

“Workplace is een beroep dat nog niet echt bekend en erkend is. belfa tracht echter relaties uit te bouwen met vakgenoten, van elkaar te leren, worst en best practices uit te wisselen, leveranciers van services en producten te ontmoeten, enz.

Alleen gaat men snel, maar samen komt men ver. Kortom, belfa heeft ons in staat gesteld om samen te groeien.”

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s?

“Luister voortdurend naar uw organisatie, sluit uw deur niet. Volg behoeften in plaats van trends, wees veerkrachtig en optimistisch.

Communiceer over wat uw teams – vaak achter de schermen – doen. Het zal u verbazen hoe gefascineerd collega’s zijn tijdens een ‘Secret Sides’-bezoek waarbij u hen de werking van uw gebouw uitlegt.

Onderschat ook de waarden die uw acties uitdragen niet (CSR, energiebesparing, enz.). Ze vormen veelal een bron van trots en dragen vaak bij tot het gevoel van samenhorigheid. Als ondersteunende service fungeren we vaak ook als aanspreekpunt... »

Terug naar belfa meets...


Koen Van Steenwinckel - Directeur Financiën Logistiek Politie Antwerpen

“De mens moet nog veel centraler staan in bedrijven”
10-05-2021  

Er dient nog meer ingezet te worden op welzijn, los van het coronaverhaal. Bedrijven die dit doen, zullen volgens Koen Van Steenwinckel in de toekomst het verschil maken.

Wat houdt je functie precies in?

Koen Van Steenwinckel: “Ik stuur de directie Financiën & Logistiek aan. Bij ons staat logistiek gelijk aan supply chain en facility. De derde pijler betreft dan financiën. Het korps bestaat uit zes directies,  twee kerntakendirecties en vier ondersteunende directies waaronder FILOG, HRM en ICT. De vierde directie organiseert de informatieflux. Er werken 110 medewerkers op de directie Financiën & Logistiek. Het facility team telt circa 60 medewerkers in een organisatie van 2.900 medewerkers.”

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren?

“Het nieuwe normaal omvat voor mij ook welzijn. Dit is geen exclusief HR-thema. De mens moet veel centraler staan in organisaties. De Well Building Standard, die tien belangrijke domeinen omvat, is voor ons een kapstok waaraan we een aantal projecten vasthangen. De standaard liet ons met het oog op ons nieuw mastergebouw toe om veel inzichten te verwerven. Architecten kijken van buiten naar binnen, maar de gebruikers kijken van binnen naar buiten. Medewerkers  moeten zich goed voelen op de werkplek. Ze moet een meerwaarde bieden om naartoe te komen in plaats van comfortabel thuis te werken. Voor het nieuwe mastergebouw, dat tegen november van volgend jaar gerealiseerd wordt, gaan we voor de hoogste accreditatie.”

“Ik denk ook dat er een verschil is tussen overheids- en privébedrijven. Een privébedrijf zal wat betreft het thuiswerkthema sneller de kaart trekken om m² te besparen. Dat kan voor ons als overheidsbedrijf een uitgelezen kans betekenen, waarbij ons leitmotiv  kan zijn dat besparen niet het ultieme uitgangspunt is… Laten we ook m² inkrimpen, om een belangrijk deel van de vrijgekomen financiële ruimte te gebruiken om de werkvloer terug à jour te zetten. Dat betekent inzetten op verschillende soorten werkruimtes waarvoor de medewerkers het nut zien om een verplaatsing te maken. Het doel wordt: “Ik voel me thuis op mijn werk”. We moeten daarnaast ook écht wel verder nadenken over hoe we omgaan met de thuiswerkplek. De vergoeding van circa 30 euro per maand is slechts een deeltje van de oplossing. Met dit soort compensaties maken organisaties er zich makkelijk vanaf om het probleem als het ware door te schuiven naar de medewerkers. Ik denk dat een bedrijf, overheid of privé, hier de komende jaren heel hard kan op inzetten om het verschil te maken. Dit ook als onderdeel van het thema war for talent.”

Welke samenwerking is er bij jullie tussen facility management en de andere afdelingen?

Door de jaren heen hebben HR en IT in organisaties hun plaats ingenomen, facility nog te weinig. De coronacrisis heeft facility een gezicht gegeven, door onze cruciale rol in heel het gebeuren. We zijn het gewoon om snel te moeten inspelen op situaties die zich voordoen, in casu dus de crisis. Dit moment moeten facility managers blijven vasthouden, zodat het binnen enkele jaren ook ‘normaal’ is dat facility een belangrijke stem heeft. Drie jaar geleden zijn we samen met HR en IT in een co-creatie traject gestapt, net om elkaars meerwaarde beter af te stemmen en in te spelen op de sterktes eerder dan op de spanningsvelden.”

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst?

“Ik denk dat we over specifieke competenties moeten beschikken. We zijn discrete probleemoplossers, kunnen heel goed luisteren, doen er iets mee én communiceren erover. Het is belangrijk dat we zeggen waarom we iets doen zodat we gedragen keuzes maken, niet alleen bij de directie maar ook bij de gebruikers.”

“Volgens mij moeten we ons als facility manager vragen stellen op drie niveaus. Op het hoogste niveau betreft dit de missie, visie en waarden. Het thuiswerkgebeuren heeft een grote impact op de bedrijfscultuur. Ik denk bijvoorbeeld aan binding met de werknemers. Het gevoel is wat weg. Die ‘extra mile’ die medewerkers willen afleggen voor een organisatie kan dus een risico worden. Dat kunnen we doorbreken door de medewerkers mits de juiste maatregelen wel degelijk naar de werkvloer te laten komen. Het tweede niveau omvat de teamcohesie. Het connectingverhaal staat onder druk. Het is heel teamafhankelijk hoe je daar mee omgaat. Het wordt zeer moeilijk om tijdig problemen te detecteren inzake samenhang en onderliggende conflicten. Het derde niveau, dat van de medewerker of het individu, omvat een aantal zaken waarbij we ons vragen moeten durven stellen: de mentale gezondheid (met onder ander het isolatienadeel van thuiswerk), work-life balance (geen grenzen meer) en de competenties (plots wordt er verwacht dat men perfect kan thuiswerken, generatiekloven worden duidelijk). Het mobiliteitsverhaal mag trouwens niet de reden worden om thuis te werken. We moeten de juiste argumenten vooropstellen.”

Wat is de meerwaarde van belfa?

“Facility managers moeten bruggenbouwers zijn. We moeten uit ons kot komen, netwerken. belfa is daar een essentiële speler in. Je komt al eens uit je comfortzone omdat je succesverhalen van anderen hoort. Het is soms ook confronterend als je collega’s hoort die al verder staan. De belfa-denktank FM van de toekomst (zie FM-Magazine 26, verschijnt in juni) was mij op het lijf geschreven: in een beperkte groep op een heel open maar positieve manier spreken met collega’s, zonder taboes. Dat geeft mij energie.”

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s?

“Blijf over het muurtje kijken. Sta sterk in jouw schoenen. Blijf rechtstaan, ook als er heel veel wind is. En misschien de belangrijkste: choose your battle. Er moeten, nu zeker, veel keuzes gemaakt worden. Soms moeten we als facility manager even terugplooien voor het hoger belang maar weet ook waar je niet op terugkomt en op welke vlakken je strijd voert.”

Terug naar belfa meets...


Jan Joos - Director group internal services Proximus

“Ons Campus-concept illustreert de werkplek van de toekomst
30-03-2021

Wat houdt je functie precies in?

Jan Joos: “Samen met veel topcollega’s en ondersteund door een aantal grote toeleveranciers zijn we medeverantwoordelijk voor de keuze en het onderhoud van ons vastgoedpatrimonium (1.300 gebouwen), alle interne infrastructuur met uitzondering van het netwerkgedeelte, het volledige facilitair pakket, de fleet (>6.500 wagens) en de printshop (meer dan 20 miljoen facturen per jaar).

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren?

“Het concept van de nieuwe, kleinere ‘Proximus Campus’ ter vervanging van de twee torens aan het Noordstation is ons antwoord op de vraag hoe de werkplek van de toekomst er zal uitzien. Het wordt in de eerste plaats een plek waar je afspreekt om elkaar te ontmoeten, samen te werken, te connecteren en te netwerken met allerlei partijen van verschillende bedrijven en met diverse achtergronden. Alle collega’s, maar ook medewerkers van andere ‘geconnecteerde bedrijven’, kunnen er gebruikmaken van gemeenschappelijke facilitaire diensten. De coronacrisis heeft veel zaken aangetoond. De nood aan verbondenheid is groot. De medewerker zal dus een veel grotere en centralere plaats innemen in het facilitaire gebeuren. Een sterke digitalisering in het facilitaire domein dringt zich dan ook op. Daarnaast is er veel aandacht voor het welzijn van al onze collega’s en duurzaamheid. Een state-of-the-art BMS-systeem is van cruciaal belang. De technologieën en technische apparatuur die in de toekomst gebruikt worden, moeten gebruikmaken van groene energie. De materialen die we toepassen voor het inrichten van de gebouwen moeten zoveel mogelijk comfort bieden en ook nog eens maximaal recycleerbaar zijn. Daarnaast moeten we een intelligente waste-management policy toepassen die maximaal op recycleerbaarheid focust. We beperken ons uiteraard niet tot de centrale Campus in Brussel. De nodige aanpassingen zullen ook in de regionale Campussen te bewonderen zijn in de nabije toekomst!”

Wat is de rol van de facility manager van de toekomst?

“Enerzijds worden steeds meer facilitaire diensten uitbesteed. Hierdoor verschuift de rol van de facility manager meer en meer van het aansturen van mensen en teams naar ‘controlerend ‘SLA’-manager’. Anderzijds zal de visibiliteit van de facility manager toenemen. De samenwerking met HR en IT zal sterker worden. De facility manager van de toekomst is iemand die actief is op strategisch vlak, kosten- en kwaliteitsbewust omgaat met partners en ook meedenkt over hoe het welzijn van de medewerkers kan geoptimaliseerd worden. Dit alles zonder de duurzaamheidsdoelstellingen uit het oog te verliezen.”

Welke samenwerking is er binnen Proximus tussen facility management en de andere afdelingen?

“Er is een intensieve samenwerking tussen HR & GIS. Dit gebeurt ook, maar in iets mindere mate, met IT. Uit gesprekken met IT blijkt wel dat building gerelateerde zaken nog niet in het Enterprise Architecture model zitten. Dit zal zeer zeker moeten veranderen.”

Wat is de meerwaarde van belfa?

“Het is top om regelmatig bezorgdheden, keuzes en voorvallen te kunnen aftoetsen met je collega’s in België. Het gebeurt vrij regelmatig dat we telefonisch contact hebben over een specifiek item. We krijgen vanuit belfa ook regelmatige updates en inzichten over het wel en wee van de (internationale) facilitaire wereld.”

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s?

“Elke dag is er een om bij te leren. Ergens ter wereld is er wel iemand die net dat heeft uitgevonden of ervaren waar ook jij en jouw bedrijf nut kunnen uit halen. Zorg dat je die trein niet mist. Blijf op de hoogte!”


Terug naar belfa meets...


Testimonials...


Annelies De Moor, projectleider-coördinator Renovatie Zuidertoren, Dienst Logistiek en Financiën

“Objectieve opleidingen over recente sectorevoluties”
10/12/2022

Het facilitair team speelt vaak een haast onzichtbare rol in de coulissen van organisaties, maar is een onmisbare schakel in het bedrijfsbeheer en het bedrijfsresultaat”, onderstreept Annelies De Moor (projectleider-coördinator
Renovatie Zuidertoren, Dienst Logistiek en Financiën). Het belfa-lidmaatschap ziet ze als een opportuniteit om zich te informeren over de laatste ontwikkelingen binnen de sector.

Annelies De Moor, Ingenieur van opleiding, werkte eerst een tiental jaar in binnen- en buitenland met betrekking tot
onderzoek rond mechanisatie. Hierna stapte ze over naar de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, waar ze na een aantal jaar het gezondheidsbeleid binnen de organisatie voor haar rekening nam en vervolgens de facilitaire dienst vervoegde. Na de renovatie van het Galileigebouw werd ze gedetacheerd naar de Federale Pensioendienst om de renovatie van de ‘Zuidertoren’, een iconisch gebouw uit ’68, te coördineren. De toren is met zijn 150 meter nog
steeds de hoogste toren van België en telt 36 verdiepingen, voornamelijk gebruikt door de Federale Pensioendienst (circa 1.800 werknemers). Annelies De Moor: “De focus van de renovatie ligt bij het werkplekbeheer en de daaraan gekoppelde technische performantie van het gebouw. Dit binnen
het kader van the new way of working en flexibiliteit. Er wordt ingezet op duurzaamheid en energetische optimalisatie, toegankelijkheid, efficiëntieverhoging, verbeterde synergiën en samenwerking, en maximaal comfort voor de klant en medewerker.” Annelies De Moor informeert zich onder meer via belfa over
de recentste evoluties in de sector: “Ik hou de opleidingen in het oog en vind die vooral interessant als ze niet gestuurd of gekleurd worden door commerciële partijen. De facilitywereld evolueert momenteel heel snel. Ik zie bijvoorbeeld veel geïntegreerde softwareoplossingen voor werkplekbeheer en FMIS. Ze laten toe om op basis van eenvoudig meetbare data flexibeler, sneller en resultaatgerichter naar oplossingen te zoeken. Wat ik ook interessant vind aan het belfa-lidmaatschap is dat je via bedrijfsbezoeken de kans krijgt om binnen te kijken in ondernemingen en te leren van elkaar.”

Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Steven Van Hecke - Deutsche Bank – Service Delivery Manager Belgium and Spain – FM – GRE

“De contacten met facility managers en leveranciers onderhouden”
29/09/2022

Deutsche Bank maakte eind 2011 de omslag naar outsourcing. Sindsdien komt Steven Van Hecke veel minder in rechtstreeks contact met leveranciers: “belfa helpt me om op de hoogte te blijven van wat er zich afspeelt op de markt. Dit zowel op het vlak van innovaties als van regelgeving. Op die manier onderhoud ik de contacten met andere facility managers en leveranciers.”

Deutsche Bank positioneert zich als de referentiebank voor advies over beleggen en vermogensbeheer. Deutsche Bank België maakt deel uit van de grootste Duitse bank, een wereldwijde bank met filialen en bijkantoren in meer dan 70 landen. De Belgische hoofdzetel bevindt zich in Brussel, waar er 8.281m² gehuurd wordt. Daarnaast zijn er nog 30 adviescenters en 2 contactcenters met een totale oppervlakte van 18.284m². Deutsche Bank besloot eind 2011 om het facility management en real estate wereldwijd te outsourcen. Steven Van Hecke: “Op die manier wijzigde mijn functie van facility manager naar service delivery manager in België en Spanje. Sinds de outsourcing kom ik veel minder in rechtstreeks contact met leveranciers. Vandaar dat ik in 2015 lid werd van belfa. De vakvereniging helpt me om op de hoogte te blijven van wat er zich op de markt afspeelt, zowel op het vlak van innovaties als van regelgeving. Op die manier onderhoud ik ook de contacten met andere facility managers en leveranciers. Mijn voorkeur gaat uit naar de bedrijfsbezoeken. Je doet er ideeën op voor projecten binnen je eigen organisatie, ontdekt nieuwe trends en kan achteraf van gedachten wisselen. Ik vind het positief dat belfa het evenwicht behoudt tussen professionals en leveranciers, zodat het geen verkoopsevent wordt. De blik achter de schermen van het gerenoveerd Afrika Museum is me als inwoner van Tervuren in het bijzonder bijgebleven.” Steven Van Hecke: “We moeten alsmaar sneller inspelen op de actualiteit of veranderende wetgeving. Denk maar aan de coronacrisis. Ook de energiecrisis heeft niet enkel een impact op het budget, maar ook op het uitwerken van de nodige back-up plannen, het voorbereiden van maatregelen en het uitwerken van een lange termijnplan omtrent energiebesparing. We rekenen hiervoor ook op belfa om ons bij te staan met expertise, advies en hints.”

Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Ben Demol - Facilities Analyst - Vlerick Business School

“Zeer gevarieerd aanbod”
29/09/2022

Ben Demol apprecieert vooral het uitgebreid aanbod van belfa: “Dit gaat van een specifieke opleiding tot een infosessie, een rondetafel of een bedrijfsbezoek. Ik probeer er steeds minstens één idee of oplossing uit te pikken, die ik ook intern communiceer.”

Ben Demol is als Facilities Analyst verantwoordelijk voor de Brusselse campus van de Vlerick Business School, die circa 5.000 m² telt: “Ik werk ongeveer negen jaar bij Vlerick. Via onze manager werd ik lid van belfa, maar het is pas sinds een jaar of vier dat ik de smaak echt te pakken kreeg om mij in te schrijven voor activiteiten of events. Naar aanleiding van een reeks geplande renovaties bij Vlerick volgde ik een opleiding van een aantal dagen over strategische werkplekontwikkeling. Ik merkte dat ik er veel meer kon uithalen dan de pure opleiding. Het was ook de ideale gelegenheid om te netwerken. Ik probeer steeds minstens één idee of oplossing mee te nemen en deel die ook intern met collega’s. Ik raad iedereen die een lidmaatschap overweegt aan om de proef op de som te nemen en eens een event of infomoment bij te wonen. Men heeft immers soms een extra push nodig om er effectief tijd voor vrij te maken, maar het loont wel degelijk de moeite. Recent schreef ik mij in voor het event ‘Technologieconferentie & Brussels Padel Open’ in Tour & Taxis. Ook de blik achter de schermen van de Lokerse Feesten vond ik zeer boeiend. Het is steeds interessant om te zien hoe dergelijke grote evenementen in mekaar zitten.” Ben Demol: “Duurzaamheid en hybride werken zullen in de toekomst nog meer aan belang winnen. Wij zetten hier sterk op in (zie ook FM-Magazine 30, pagina 30-31, nvdr). Er is geen one size fits all. Dit is voor elk bedrijf anders en het is momenteel nog vaak aftasten inzake oplossingen. De infomomenten van belfa bieden op dat vlak zeker ondersteuning en inspiratie.”

Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Ferre Verstraete - facility & safety coordinator - Vanden Broele Group

“Enorme stappen gezet dankzij het belfa-netwerk”
01/03/2022

« Je kan enorme stappen zetten via het belfa-netwerk. Zeker wanneer je als student in het werkveld terechtkomt”, aldus Ferre Verstraete (facility & safety coordinator Vanden Broele Group).

Vanden Broele Group, met hoofdkantoor in Brugge, telt drie kmo’s en een 100-tal medewerkers. Het bedrijf creëert innovatieve kennisoplossingen op maat van overheden en non-profits. Het is onder meer actief als IT-ontwikkelaar en uitgever. Ferre Verstraete is in zijn functie van facility & safety coordinator verantwoordelijk voor het gebouwbeheer, waarvan drie panden in eigen beheer en twee huurpanden. “Ik werd na mijn studies algauw lid van belfa, met de bedoeling kennis op te doen en naar events te gaan. Als pas afgestudeerde is het heel belangrijk om de eerste contacten te leggen in het werkveld. Sinds 2020 ben ik ook lid en sturende kracht van de werkgroep young belfa.”
Ferre Verstraete: “Ik vind de belfa-bedrijfsbezoeken heel leerrijk en praktijkgericht, zoals het bezoek achter de schermen van Brussels Airport. Het is nadien steeds interessant om je oor te luister te leggen bij collega’s of vragen te stellen omtrent vraagstukken waar we in de praktijk mee geconfronteerd worden. Ik denk aan het integreren van CO2-meters en dergelijke.»

« Ik volgde recent het webinar rond de energetische renovatieplicht voor niet-residentieel vastgoed. Je moet immers goed op de hoogte zijn van het wetgevend kader om de dagelijkse operationele werking erop op af te stemmen. Naar de toekomst vind ik het belangrijk dat belfa blijft inspelen op de trends en evoluties. Dat de vakvereniging de voeling met de markt vertaalt in opleidingen, panelgesprekken en dergelijke meer. Ik denk aan items zoals de Green Deal en e-mobility. Ons vakgebied is in volle ontwikkeling. Sinds de crisis is het voor veel mensen duidelijk geworden wat facility management precies inhoudt en wat facility managers allemaal doen achter de schermen. Of hoe we de werkplek optimaliseren. Bepaalde issues inzake thuiswerken, waarbij bijvoorbeeld niet iedereen over een kwalitatieve thuiswerkplek beschikt, hebben dit mee zichtbaar gemaakt.»

Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Jos Devan - facility & security coordinator Commscope

“Een wisselwerking van geven en nemen”
01-03-2022

Het belfa-lidmaatschap is voor Jos Devan (facility & security coordinator Commscope) leren van elkaar, informatie en inspiratie opdoen: “Het is een wisselwerking van geven en nemen”.

Commscope is als producent van netwerk (data en voice)- infrastructuur vertegenwoordigd in meer dan 150 landen. Na de herstructurering van de vestiging in Kessel-Lo zullen er in de zomer van 2023 nog 205 bedienden actief zijn in onder andere PLM, Sales en Marketing EMEA en Global en R&D voor Network Connectivity en Hyperscale. Het gebouw in Kessel-Lo omvat circa 50.000 m², het terrein is ruim 4 ha groot. Jos Devan coördineert het facility gebeuren in de ruime zin: van onder andere de wasserij tot groenbeheer, catering, cleaning, renovaties, onthaal, telefonie, afvalbehandeling, het beheer van de technische faciliteiten voor de meeting rooms en het beheer van de kleedkamers. “In de jaren ’90 was ik verantwoordelijk voor een aan tal faciliteiten van het kantoor in Nederland, waar
men facility veel breder benaderde dan enkel gebouwonderhoud. Ik verdiepte mij onder meer in facility management software. Van zodra er in België een vakvereniging werd opgericht, sloot ik mij aan. Dit om mij te laten inspireren, mij te informeren en af te toetsen wat ik van anderen kan leren. Het is eigenlijk een wisselwerking van geven en nemen. Dit is ook de reden waarom ik mij engageerde voor de Denk Tank rond energie. Veel informatie is immers voorhanden, maar men moet ze ook vinden of aangereikt krijgen. Ik haal mijn kennis ook voor een groot stuk uit de belfa-opleidingen. Uit het webinar rond het nieuwe werken leerde ik onder meer dat er niet één zaligmakend concept is, maar er tal van best practices bestaan waaruit je zaken kan halen om toe te passen in het eigen bedrijf. Wat ik ook positief vind is dat de webinars maximum 1 à 2 uur duren. Het is gemakkelijk inpasbaar in de agenda en men hoeft zich niet te verplaatsen. Toch prefereer ik de live opleidingen omwille van het netwerkaspect. Voorts zou ik nog meer te weten willen komen omtrent actuele topics als energie en het nieuwe werken, dat door de crisis een andere dimensie kreeg. Technologie speelt hierin een belangrijke rol.”


Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Nele Steylaerts - Hospitality Coördinator Argenta Bank en Verzekeringen

“Ik steek ontzettend veel op van de belfa-activiteiten”
01-01-2022

Nele Steylaerts werkt 25 jaar in het hoofdkantoor van Argenta. Tot ze in mei 2020 de functie van facilitair verantwoordelijke voor de soft services op zich nam, was ze teamleider Facilities. Een zeer bewuste keuze met het oog op nieuwe uitdagingen: “Ik maak zoveel mogelijk gebruik van de belfa-activiteiten om kennis op te doen en mee te zijn met de huidige ontwikkelingen.”

Het Argenta-hoofdkantoor in Antwerpen, waar Nele Steylaerts werkt, werd recent vernieuwd en uitgebreid. De campus is nu verspreid over twee sites die vlakbij elkaar liggen en telt 30.000 m² werkruimte voor ongeveer 1.200 werknemers. Een eigentijdse inrichting en duurzaamheid staan er centraal.
Bij de start van het renovatieproject in 2017 en naar aanleiding van de komst van facility manager Bart Vandenabeele, greep Nele Steylaerts de kans om zich binnen Argenta te focussen op de soft services en hospitality: “Dit zette de deur open naar professionalisering en allerlei nieuwigheden binnen FM. Ik probeer elke kans te grijpen om kennis op te doen. Zo neem ik vakbladen als FM-Magazine grondig door en steek ik ook ontzettend veel op van de belfa-opleidingen en webinars. Ik volgde onder meer de online opleidingen over slimme SLA’s en KPI’s en omtrent schoonmaak, het toolevent visitor- en internal client experience, de opleiding ‘Nudging & framing’, de webinars ‘Onthaal en hospitality tijdens corona’ en ‘Impact van COVID-19 op catering en de toekomt’, de rondetafels over ‘Receptie 2.0’ en ‘Hoe zal de bedrijfscatering er in ‘the new normal’ uitzien’. Ik hoop dat er in de toekomst verder ingezet wordt op de combinatie van live en virtuele activiteiten, desgevallend hybride. Indien de events live plaatsvinden stel ik voor om dit vaker in Antwerpen te organiseren, op sites die goed bereikbaar zijn met de trein.”
De volgende onderwerpen zullen volgens Nele Steylaerts nog meer aan belang winnen: de focus op de werknemer en werkbeleving, duurzaamheid en MVO, mobiliteit, technologie en data.


Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Petra Beylemans - facility coordinator Galapagos

“Webinars bieden veel info binnen korte tijdspanne”
27-10-2021

Galapagos doet research naar en ontwikkeling van kleine moleculegeneesmiddelen met innovatieve werking. Petra Beylemans is ruim twee jaar facility coordinator in de Mechelse vestiging, hoofdzakelijk voor de soft services. De interessante opleidingen en infosessies die dieper ingaan op de ontwikkelingen binnen het vakgebied vormden de aanleiding om lid te worden van belfa. De webinars vallen in het bijzonder in de smaak.

Petra Beylemans: “Wij zijn 1,5 jaar lid van belfa. De ontwikkelingen volgen zich binnen facilities heel snel op. Denk maar aan de uitdagingen naar aanleiding van de coronacrisis en de hybride manier van werken, die in een stroomversnelling kwam. De seminaries en events van belfa spelen hierop in. Dankzij het lidmaatschap krijgen we ook interessante prijskortingen op de activiteiten. Ik volgde onder meer de rondetafel ‘Hoe zal bedrijfscatering er in ‘the new normal’ uitzien?’ en ‘The future of work: how to make of hybrid work an opportunity?’ De webinars bevallen mij heel goed omdat ze binnen een korte tijdspanne veel informatie bieden. Je moet je niet verplaatsen en kan de meeste webinars bovendien ook later nog consulteren, op het moment dat je specifieke info nodig hebt.” Petra Beylemans schreef zich alvast in voor het Hospitality 2025 event @GareMaritime, dat in september plaatsvindt: “Dit sluit echt aan op mijn activiteiten bij Galapagos. Ik ben ook zeer benieuwd naar het bezoek ‘Behind the scenes at Brussels Airport’. Ik hoop dat belfa de combinatie van live events en webinars blijft behouden. De live activiteiten vind ik vooral belangrijk om te netwerken en het contact met collega-facility managers te versterken. Inzake training en info van service providers en dergelijke vormen de webinars dan weer een toegevoegde waarde, vooral omwille van hun bondigheid.


Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Anne Hoekstra - Facility Coordinator Alken-Maes NV

“belfa als sparringpartner”
27-10-2021

Anne Hoekstra heeft ongeveer acht jaar ervaring in Facility Management en werkt sinds ruim een jaar als Facility Coordinator bij Alken-Maes, waar ze facilitair verantwoordelijke is voor de hard en soft services van twee kantoren en drie brouwerijen. Ze vindt in het belfa-lidmaatschap een sparringpartner en manier om de recente ontwikkelingen binnen het vakgebied te volgen.

 

Anne Hoekstra verhuisde 2,5 jaar geleden naar België. In Nederland was ze reeds lid van de beroepsvereniging Facility Management Nederland. Eenmaal verhuisd kwam ze via een collega in contact met belfa: “Ik merk op het vlak van facilities een tamelijk groot verschil tussen beide landen. In België betreft het een meer alomvattend pakket. Er wordt ook sterk gefocust op de hard services. In Nederland ligt de klemtoon meer op de soft services en hospitality. Om ervoor te zorgen dat ik ook in België op de hoogte blijf van ontwikkelingen op het gebied van facility management, besloot ik om lid te worden van belfa.” Staat de facilitaire wereld in Nederland verder, zoals vaak gezegd wordt? Anne Hoekstra: “Dat is zo, maar volgens mij is België door de coronacrisis grotere stappen aan het zetten, bijvoorbeeld op het gebied van ‘the hybrid way of working’ Men is hier nog meer overtuigd van de toegevoegde waarde van dit concept. We creëren ontmoetingsplekken en willen de kantooromgeving een inspirerende rol laten spelen.” In het belfa-lidmaatschap vindt Anne Hoekstra een externe sparringpartner: “Op die manier kan ik de huidige ontwikkelingen binnen de facility wereld van dichtbij volgen. Ik nam onlangs deel aan het webinar van BDO over the future of work en de hybride manier van werken. Het is heel interessant om collega’s aan het woord te horen over ons vakgebied. Het zal er de komende maanden vooral op aankomen om medewerkers te motiveren om terug naar het kantoor te komen. Bedrijven kunnen op dat vlak nog veel van elkaar leren. Facility management zal in de toekomst nog meer uit de schaduw treden gezien het stijgend belang van gezonde en energieke ontmoetingsplekken.”Naar welke belfa-activiteiten Anne Hoekstra uitkijkt? “De FM Day in november. Ik ben ook geïnteresseerd in de nieuwe ontwikkelingen inzake security. De vakbeurs New Security in november (georganiseerd door de uitgever van FM-Magazine, nvdr) lijkt mij een interessante opportuniteit om kennis op te doen en contacten te leggen.”


Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Ann-Sofie De Gucht - Teamcoördinator Soft FM/ preventieadviseur North Sea Port

“Mijn rugzak vullen met kennis”
23-08-2021

Ann-Sofie De Gucht werkt sinds 2015 bij North Sea Port, dat momenteel 250 medewerkers telt (waarvan 140 in België). Ze ging van start als dossierbeheerder/preventieadviseur en groeide door naar teamcoördinator soft facilities (België-Nederland). Via het belfa-lidmaatschap volgt ze onder meer de ontwikkelingen op inzake jobgerelateerde thema’s.


Ann-Sofie De Gucht werd via haar studies Facility Management lid van Young belfa: “Via belfa kan ik op een spontane, informele manier leren. Ik wil vooral te weten komen wat er leeft op de facilitaire markt, hoe we daarop kunnen inspelen en hoe ik mijn rugzak kan vullen met FM-kennis. Sinds de fusie is het een uitdaging om de diensten in de twee landen op elkaar af te stemmen. We steken ons kantoor in Nederland en België momenteel in een nieuw, coronaproof jasje. De werkplek wordt een ontmoetingsplek. Dankzij de opleidingen en events van belfa kan ik leren uit de praktijkervaring van collega’s en mijn netwerk verruimen. Ik nam onder andere deel aan de rondetafel over de inrichting van de receptie en het webinar rond bedrijfswagens. Webinars bieden het voordeel dat de reistijd wegvalt. Langs de andere kant mis ik het informele aspect en de kennisuitwisseling. Naar toekomstige opleidingen denk ik vooral aan verdere verdieping inzake kantoorinrichting, schoonmaak en bedrijfsfietsen.” Ann-Sofie De Gucht wijst nog op de evolutie en bekendheid van facility management: “Twee jaar geleden haalden we de finale van de Facility Awards. Dat is zowel voor ons als het vakgebied een mooie erkenning. We moeten het belang van ons beroep uitstralen. Ik zetel binnen dat kader ook, samen met belfa, in de resonantieraad van Odisee. Dit met de bedoeling facility management bekender te maken bij studenten en de opleiding maximaal af te stemmen op de praktijk.”


Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Vicky Tielemans - Business manager Compass Group Belgilux nv/sa

“Aanvoelen wat er leeft bij facility managers inzake catering”
23-08-2021

Vicky Tielemans gaat binnen haar job als business manager op zoek naar nieuwe klanten voor Compass Group, dat momenteel ongeveer 1.500 medewerkers telt. Het belfa-lidmaatschap brengt haar op een andere manier in contact met facility managers, wat resulteert in waardevolle input omtrent bedrijfscatering.


De belfa-activiteiten vormen voor Vicky Tielemans een alternatieve manier om aan te voelen wat er op het vlak van catering leeft bij facility managers: “De coronacrisis brengt heel wat veranderingen met zich mee. Hoe zal de bedrijfscatering er in de toekomst uitzien? De feedback die ik tijdens workshops en dergelijke van facility managers krijg maakt het mogelijk om adequaat te reageren op de markt. Het netwerkaspect is ook heel belangrijk met het oog op offertes. Via de events en opleidingen leer ik mensen op een andere manier kennen en benaderen. We volgen de activiteiten van belfa binnen Compass op de voet. Zo namen we recent deel aan de FM Day, het speeddate event en de rondetafel over bedrijfscatering. Ik vind rondetafels heel waardevol omdat ze toelaten om op een open manier te communiceren met elkaar. De bedrijfsbezoeken zijn eveneens zeer interessant. Door corona zijn we echter vooral aangewezen op virtuele activiteiten, die vaak een grotere opkomst met zich meebrengen doordat de mobiliteitsproblematiek wegvalt. Niettemin denk ik dat iedereen snakt naar echte, live interactie. Dit is volgens mij nog altijd de beste manier om contacten te leggen en mensen aan de praat te krijgen. Laten we hopen dat we elkaar gauw weer fysiek kunnen ontmoeten. Er zijn op dat vlak alvast hoopvolle signalen.”


Door Tilly Baekelandt

Terug naar de testimonials...


Enza Mirisola - Building Facilities Officer - Befimmo sa

“Een sterke connectie”
30-03-2021

Enza Mirisola begon haar loopbaan bij Deloitte, waarna ze in 2013 de overstap maakte naar één van hun klanten, Befimmo SA/NV, een Gereglementeerde Vastgoedvennootschap (GVV), die toen al 850.000m2 verhuurde oppervlakte beheerde. “Facility Management bestond er nog niet” blikt Enza Mirisola terug. “Ik ging eerst aan de slag in het financieel departement, waar rapportering en budgetopvolging mijn taken waren. Daarna volgde budget management en werd ik directe assistente van de COO. Excel was zowat mijn enige collega en ik had behoefte aan meer menselijk contact…”.

Klanten vroegen om meer te doen dan enkel oppervlakte te verhuren, hadden nood aan een ‘full service’-aanbod. Zo kreeg Enza Mirisola de kans om in 2015 Facility Management voor Befimmoklanten op te starten. “Voordien was er wel een property manager voor de hard facilities, maar de ontwikkeling van de soft facilities was een nieuw gegeven” getuigt Enza Mirisola. “Facility Management krijgt een verschillende benadering per klant en is zeer belangrijk voor zowel het aantrekken als fideliseren van huurders. Er zijn tal van services ontwikkeld, zoals strijkateliers, fitness centers, enz.”. Het belfa-lidmaatschap is belangrijk voor de connectie met het vakgebied en de uitwisseling van ervaringen tussen collega-FM-ers. De talrijke events en opleidingssessies bieden een brede waaier aan mogelijkheden om zich grondig te informeren en bij te blijven met de laatste evoluties. Enza Mirisola: “belfa is erin geslaagd om ook tijdens de lastige Covid-19 pandemie continuïteit te verzekeren in haar werking. In de toekomst zal alles ontdubbeld plaatsvinden: een life-gebeuren en parallel een virtueel alternatief. belfa draagt bij tot een positieve uitstraling voor het vakgebied”.


Par Eduard Coddé

Terug naar de testimonials...


Tom Verbruggen - directeur Gebouwen en Logistiek - De Voorzorg

“Opleidingen als sterke troef”
31-03-2021

 

Tom Verbruggen studeerde af als Bouwkundig Ingenieur en heeft altijd een warme interesse in gebouwen gekoesterd met een voorliefde voor sterkteleer. Na zijn studies volgden diverse technisch georiënteerde functies. De ambitie groeide om door te groeien naar een managementfunctie en nu 16 jaar geleden zag hij een vacature voor een ‘Directeur Gebouwen en Logistiek’ bij De Voorzorg. “Dat omvat in deze organisatie Facility Management, Real Estate management, aankoopbeheer en fleet management” licht Tom Verbruggen toe. “In totaal gaat het om de aansturing van een 70-tal medewerkers (VTE), waaronder een eigen schoonmaakploeg”.

De Voorzorg zit als ziekenfonds in een grote transitiefase met digitalisering als rode draad. “Er wordt een meerjarenplan uitgerold, waarbij de kantoren worden omgebouwd voor de nieuwe werking van ons ziekenfonds” licht Tom Verbruggen toe. “Facility Management moet altijd meer doen met minder, de ‘kaasschaafmethode’ hanteren en processen uitzuiveren”. “Corona gaf Facility Management meer geloofwaardigheid en toonde de meerwaarde ervan aan” aldus Tom Verbruggen. “FM moest voor alles zorgen om de continuïteit te vrijwaren: aandacht voor luchtkwaliteit, social distancing verzekeren, alles gewoon doen!”. “Het belfa-lidmaatschap is belangrijk omwille van het samenkomen met gelijkgezinden” argumenteert Tom Verbruggen. “De bijeenkomsten bieden de gelegenheid om bevestiging te vinden bij collega’s, elkaar een klankbord te bieden. Vooral de geboden opleidingen zijn een sterke troef. Zelf ben ik eerder geen commerciële netwerker, maar voor de opleidingen schrijf ik mezelf of medewerkers regelmatig in”.


Door Eduard Coddé


Terug naar de testimonials...


Régine Bruyère - Senior Account Manager – AREMIS

 “Régine Bruyère - «Een bron van inspiratie»

02-12-2020

Régine Bruyère begon in 1997 bij DBAssociates en is vandaag Senior Account Manager bij AREMIS voor Franstalige en internationale klanten, waaronder Europese instellingen en Belgische administraties, de farmaceutische sector, enz.

Ze was eerst werkzaam als backoffice medewerkster en zeer vertrouwd met IT, in het bijzonder de IWMS Archibus software. Het vertrek van een accountmanager bracht haar zeven jaar geleden in een salesfunctie, wat haar enorm bevalt. “Ik hou ervan om klanten terzijde staan en oplossingen te zoeken om ze te helpen” getuigt Régine Bruyère.
“Klantentrouw ligt me zeer nauw aan het hart”. Recent richtte ze haar pijlen op ziekenhuizen, een doelgroep die ze al lang graag wou ontwikkelen. Tot haar klanten behoren o.a. de Clinique St-Pierre in Ottignies, de Clinique de l’Europe in Brussel en Saint-Luc (Woluwe).
Régine Bruyère is al meer dan 20 jaar belfa-lid. “In het prille begin was DBAssociates nog secretariaat voor belfa” herinnert ze zich. “De vakvereniging is ideaal om contacten te leggen met professionals in het vakgebied, mogelijke prospects te ontmoeten, de brug te slaan tussen vraag en aanbod”.
‘Verbinden’ is haar grootste kwaliteit. De belfa-events bieden daartoe de beste kansen. Belfa is een bron van inspiratie en ideaal om het werkveld te monitoren. “In de huidige context zal FM grondig veranderen” verwacht Régine Bruyère. “Klanten zijn momenteel verlamd, niemand durft beslissingen te nemen in een klimaat van onzekerheid en bang afwachten. Velen zullen pas ten vroegste in 2021 terugkeren naar kantoor”.

Door Eduard Coddé


Terug naar de testimonials...


Kristel Pannekoek, Facility Manager – advocatenkantoor ‘Liedekerke Wolters Waelbroeck Kirkpatrick’

 “De fascinatie van variatie en praktijkervaring”

01-12-2020

Kristel Pannekoek kreeg vanuit een eerder toevallige praktijkervaring de microbe voor het vakgebied goed te pakken. Vandaag is ze actief als zelfstandig Facility Manager voor enkele organisaties, waarvan de grootste het advocatenkantoor ‘Liedekerke Wolters Waelbroeck Kirkpatrick’ is, met 170 medewerkers.

In 2008 werkte Kristel Pannekoek als outsourced onthaalmedewerkster bij Microsoft. Toen de Facility Manager er vertrok, nam zij spontaan het initiatief om vervanging te bieden, een sprong in het diepe, met een drastische carrièrewending tot gevolg. Gedurende 7 jaar Facility Management bij Microsoft begeleidde ze o.a. een verhuis- en verbouwingsproces.
In diezelfde periode volgde Kristel Pannekoek een bachelor opleiding FM aan de KaHo Sint-Lieven in Sint-Niklaas en haalde ook nog een diploma als preventieadviseur niveau II.
“Aansluiten bij belfa was de logica zelf, want het is de enige overkoepelende vakorganisatie waarbij men terecht kan” getuigt Kristel Pannekoek. “Ik sloot aan in de tijd dat NWOW volop zijn opmars begon en kon daarrond heel veel nuttige informatie vergaren. In die periode bezocht ik heel veel evenementen, heb ook deelgenomen aan de belfa Awards en werd ook eens genomineerd”. Vandaag is deelname aan events minder aan de orde, deels door het dagelijks werk, deels omdat persoonlijk contact toch zeer belangrijk is, wat met alle virtuele alternatieven niet geëvenaard kan worden.

Door Eduard Coddé


Terug naar de testimonials...


Kristof Laureys - Commercial Director - Alberts nv

 “Proactief leren wat Facility Manager bezig houdt"

02-10-2020

Als Commercial Director bij Alberts, een 100% Belgisch bedrijf dat een revolutionaire smoothie vending robot bouwt en commercialiseert, onderhoudt Kristof Laureys heel veel contacten met Facility Managers. “Als leverancier van een product dat meer gezondheid promoot op de werkplek, kom je met verschillende partijen in aanraking” steekt Kristof Laureys van wal. “Het gaat om HR-mensen, preventiead-viseurs en uiteraard Facility Managers. Vooral de Facility Managers zijn nauw betrokken wanneer beslist wordt onze smoothie robot te plaatsen”. Het belfa-lidmaatschap wordt door Kristof Laureys dan ook in de eerste plaats beargumenteerd met meer voeling en inzicht verkrijgen in het vakge-bied van Facility Management. Daarnaast zijn de vele events die belfa organiseert erg nuttig voor het netwerken en het begrijpen van wat Facility Managers drijft in hun beslissingen. “Ik zie een nadrukkelijke verbreding bij Facility Management van de basisdiensten naar alles wat met wellbeing op de werkvloer te maken heeft” geeft Kristof Laureys aan. “Aandacht voor gezondheid van de werknemers hoort daar zeker bij. Voor mij legt de Facility Manager al dan niet in samenspraak met HR de basis voor gezondheid binnen de organisatie. Ik denk daarbij aan veiligheid, ergonomie en uiter-aard ook food”. Kristof Laureys is ervan overtuigd dat de Co-vid-19 pandemie het belang van Facility Management nog duidelijker heeft gemaakt. belfa speelde hierop goed in met een aantal interessante webinars die met succes de actuali-teit volgden. Hij vat Facility Management als volgt samen:’ Een goed facilitair beheer is de basis voor een productieve en gezonde onderneming’.

Door Eduard Coddé


Terug naar de testimonials...


Myriam Bouveroux - Facility Manager - DG Interne Ondersteunende Dienst

 “Visie verruimen”

01-10-2020

Myriam Bouveroux begon haar carrière bij de overheid in 1996 als selectieverantwoordelijke. Sinds 2010 werd zij stelselmatig betrokken bij diverse facilitaire projecten, werd Facility Management haar hoofdtaak en werd ze uiteindelijk verantwoordelijk voor Facility Management in de brede zin. In maart 2017 werd de Federale Overheidsdienst (FOD) Beleid en Ondersteuning, opgericht, die de regering bijstaat en de federale organisaties on-dersteunt in verschillende domeinen: IT, HR, orga-nisatiebeheersing en integriteitsbeleid, begroting, boekhouding en overheidsopdrachten. Myriam Bouveroux is sindsdien Facility Manger van de FOD BOSA. Een collega had ervaring met FM-opleiding en verwees naar belfa als vakorga-nisatie, wat de aanzet was tot het belfa-lidmaatschap. “Ik had al drie ingrijpende verhuisprojecten begeleid, inclusief het implementeren van NWOW en veel geleerd uit de praktijk, maar was zeer ge-interesseerd in een zo breed mogelijke kijk op het vakgebied. Het FM Magazine is steeds opnieuw een interessante informatiebron en biedt een toets-steen om de eigen situatie te vergelijking met anderen. Daarnaast heb ik tot grote tevredenheid al enkele online opleidingen gevolgd. Vooral de ses-sie over nudging vond ik bijzonder nuttig. Ik heb één en ander in de praktijk kunnen omzetten voor wat signalisatie binnen de gebouwen betreft”. Bij de federale overheid bestaat er nog geen faci-litair netwerk, hoewel dit algemeen als wenselijk wordt beschouwd. belfa slaat hier de brug, brengt Facility Managers uit alle sectoren samen. “belfa maakt het mogelijk verder te kijken dan de eigen vertrouwde omge-ving , ervaringen met collega’s uit te wisselen” ge-tuigt Myriam Bouveroux. Haar moto als het over Fa-cility Management gaat: ‘Het onmogelijke mogelijk maken!’.

Door Eduard Coddé


Terug naar de testimonials...


Dominique Vanderzeypen - Facility Manager bij John Cockerill

 “Interessante informatiebron”

30-09-2019

Voor Dominique Vanderzeypen, Facility Manager bij John Cockerill, is het lidmaatschap bij belfa zeer belangrijk om heel diverse redenen. Het ontvangen van het FM-Magazine is er daar één van. “Het houdt ons op de hoogte van wat er zoal leeft in de actualiteit van Facility Management. Het is een interessante informatiebron voor het ontdekken van nieuwigheden, zowel producten, als services, dienstenleveranciers en best practices.
“De door belfa georganiseerde bijeenkomsten en opleidingsmogelijkheden spreken zeker aan, maar een drukke persoonlijke agenda maakt dat het er slechts zelden van komt om er op in te tekenen. Daarnaast biedt de belfa-kalender veelal een groter Nederlandstalig aanbod dan Franstalig, wat deelname ook minder evident maakt.”
“De driemaandelijks georganiseerde sessies van ‘FM Get-Together’ zijn dan weer heel erg motiverend. Die netwerkevents zijn specifiek gericht op Franstalige Facility Managers en bieden een uitstekende gelegenheid tot het leren kennen van collega’s en het uitwisselen van ervaringen en kennis.”
“Binnen de eigen organisatie is Facility Management nog relatief weinig ontwikkeld, maar het komt wel in een stroomversnelling terecht. Vooral de problematiek rond technieken en de veranderingen van het werken binnen de werkomgeving, vormen een uitdaging die wordt aangegaan.
“Change management’ om het anders werken voor de medewerkers in goede banen te leiden is een van de voornaamste bezorgdheden, gevolgd door het selecteren van performante hulpmiddelen om Facility Management in lijn te brengen met de veranderingen op de werkvloer.”

Door Eduard Coddé


Terug naar de testimonials...


Claude Kouamé - directeur facility departement bij UCM

 “Facility Manager centrale figuur in bedrijf van morgen”

29-09-2019

Na zijn universitaire opleiding startte Claude Kouamé in de retail, waar hij enkele managementfuncties uitoefende. Zo kwam hij in contact met ISS, waar een managementvacature openstond. “Dat was de eerste grondige kennismaking met Facility Management”, blikt hij terug. “De opleiding was er zeer goed en leerde me stap voor stap de veelzijdigheid van het vakgebied ontdekken.” Dat leidde naar de Haute Ecole de la Province de Liège voor een verdieping van de kennis over het vakgebied en opende de deuren bij Lidl, waar retailervaring en passie voor FM verenigd werden.
Vandaag is Claude Kouamé directeur van het ‘facility departement’ bij UCM, een sociaal secretariaat en adviesorganisatie voor startende ondernemers, met een duizendtal werknemers en 30 sites in Brussel en Wallonië. Hij stuurt 40 medewerkers en is verantwoordelijk voor de realestate-strategie en alle FM-aspecten (onthaal, transport logistiek, mobiliteit, schoonmaak…). Hij houdt van de variatie tussen strategisch en operationeel management, de haast oneindige veelzijdigheid van het vakgebied.
“belfa helpt om Facility Management op een strategisch plan te brengen”, argumenteert hij zijn belfa-lidmaatschap.
“Het is een ideaal platform voor het uitwisselen van best practices en het verbeteren van het statuut van de Facility Manager. Technologische uitdagingen de baas blijven, relaties met leveranciers professionaliseren, de vele opleidingssessies en werkgroepen zijn van groot belang voor alle leden. belfa zet Facility Management op de kaart.” Voor Claude Kouamé is de Facility Manager “de centrale figuur in het bedrijf morgen”, omdat hij/zij door het multidisciplinaire van het vakgebied in relatie staat tot allen.
“De Facility Manager zit aan vele knoppen tegelijk en kan een grote bijdrage leveren tot het beheer van de kosten, het rentabiliseren van de organisatie. Daarnaast zal mobilitymanagement een centrale bezorgdheid zijn, die idealiter onder FM valt gezien het direct verbonden is aan het faciliteren van het werk.”


Door Eduard Coddé


Terug naar de testimonials...