“Ons Campus-concept illustreert de werkplek van de toekomst”

Jan Joos - Director group internal services Proximus

 

In deze rubriek zetten we aan de hand van 6 vragen en antwoorden voortaan maandelijks een fm-collega in de kijker die in het oog springt door zijn of haar vooruitstrevende visie en inzet voor de sector. Jan Joos (director group internal services Proximus) bijt de spits af:

Wat houdt je functie precies in?

Jan Joos: “Samen met veel topcollega’s en ondersteund door een aantal grote toeleveranciers zijn we medeverantwoordelijk voor de keuze en het onderhoud van ons vastgoedpatrimonium (1.300 gebouwen), alle interne infrastructuur met uitzondering van het netwerkgedeelte, het volledige facilitair pakket, de fleet (>6.500 wagens) en de printshop (meer dan 20 miljoen facturen per jaar). Eén van mijn direct reports, Luc Claes, is ‘head of Infrastructure and Facility Management’.”

Hoe zal de toekomst van facility management en meer bepaald de werkplek evolueren?

“Het concept van de nieuwe, kleinere ‘Proximus Campus’ ter vervanging van de twee torens aan het Noordstation is ons antwoord op de vraag hoe de werkplek van de toekomst er zal uitzien. Het wordt in de eerste plaats een plek waar je afspreekt om elkaar te ontmoeten, samen te werken, te connecteren en te netwerken met allerlei partijen van verschillende bedrijven en met diverse achtergronden. Alle collega’s, maar ook medewerkers van andere ‘geconnecteerde bedrijven’, kunnen er gebruikmaken van gemeenschappelijke facilitaire diensten. De coronacrisis heeft veel zaken aangetoond. De nood aan verbondenheid is groot. De medewerker zal dus een veel grotere en centralere plaats innemen in het facilitaire gebeuren. Een sterke digitalisering in het facilitaire domein dringt zich dan ook op. Daarnaast is er veel aandacht voor het welzijn van al onze collega’s en duurzaamheid. Een state-of-the-art BMS-systeem is van cruciaal belang. De technologieën en technische apparatuur die in de toekomst gebruikt worden, moeten gebruikmaken van groene energie. De materialen die we toepassen voor het inrichten van de gebouwen moeten zoveel mogelijk comfort bieden en ook nog eens maximaal recycleerbaar zijn. Daarnaast moeten we een intelligente waste-management policy toepassen die maximaal op recycleerbaarheid focust. We beperken ons uiteraard niet tot de centrale Campus in Brussel. De nodige aanpassingen zullen ook in de regionale Campussen te bewonderen zijn in de nabije toekomst!”

Wat is de rol  van de facility manager van de toekomst?

“Enerzijds worden steeds meer facilitaire diensten uitbesteed. Hierdoor verschuift de rol van de facility manager meer en meer van het aansturen van mensen en teams naar ‘controlerend ‘SLA’-manager’. Anderzijds zal de visibiliteit van de facility manager toenemen. De samenwerking met HR en IT zal sterker worden. De facility manager van de toekomst is iemand die actief is op strategisch vlak, kosten- en kwaliteitsbewust omgaat met partners en ook meedenkt over hoe het welzijn van de medewerkers kan geoptimaliseerd worden. Dit alles zonder de duurzaamheidsdoelstellingen uit het oog te verliezen.”

Welke samenwerking is er binnen Proximus tussen facility management en de andere afdelingen?

“Er is een intensieve samenwerking tussen HR & GIS. Dit gebeurt ook, maar in iets mindere mate, met IT. Uit gesprekken met IT blijkt wel dat building gerelateerde zaken nog niet in het Enterprise Architecture model zitten. Dit zal zeer zeker moeten veranderen.”

Wat is de meerwaarde van belfa?

“Het is top om regelmatig bezorgdheden, keuzes en voorvallen te kunnen aftoetsen met je collega’s in België. Het gebeurt vrij regelmatig dat we telefonisch contact hebben over een specifiek item. We krijgen vanuit belfa ook regelmatige updates en inzichten over het wel en wee van de (internationale) facilitaire wereld.”

Welke tip(s) geef je mee aan fm-collega’s?

“Elke dag is er een om bij te leren. Ergens ter wereld is er wel iemand die net dat heeft uitgevonden of ervaren waar ook jij en jouw bedrijf nut kunnen uit halen. Zorg dat je die trein niet mist. Blijf op de hoogte!”